Wednesday, December 14, 2011

Hatiku di Kinabalu



Time can be funny. And weird. Everything can change in just a blink of an eye. After that, nothing is going to be same again, ever.


Destiny.

Love.
Courage.
Faith.

I missed Sabah so much. But i always understand that my place is no longer there. Here I am standing strongly next to my husband, thousands KM away from my beloved hometown.


To love him, always.

To understand him with my heart, always.
To support him more, always.
To be kind to him, always.
To cheer him up, always.
To become his strength, always.
To become a shoulder to lean on if needed, always.


My darling husband,

I've never sing Sabahan song to you right? I wish to dedicate this song. Please remember this and engrave it in your heart, because I hope you will love me as much as I do love you, always.

"Tinggi-tinggi gunung kinabalu,

Tinggi lagi sayang sama kamu,
Biru-biru hujung Kinabalu,
Tengok dari jauh, hati saya rindu."



With lots of love.

Monday, November 21, 2011

Rock Kapak - Kenangan zaman membesar

I bet most of us must have their sweet memories through their journey as a teenagers. Well, for me tak ada yang lebih indah daripada kenangan membesar sebagai salah seorang yang born in 80's. For those who agreed with me, jom layan few of lagu kapak hehehe layaannn....













Sekadar yang teringat....

Sunday, October 23, 2011

Ayam Penyet - Sunway Piramid

Sesi Jalan jalan cari makan di hujung minggu kali ini bertempat di Sunway Piramid. Shopping malls that offers U a lot - LOT of eating place.

Kerana kesuntukan masa dan kemalasan tahap mega, pilihan jatuh pada restoran yg ada didepan mata - ayat apakah.

Menu wajib adalah ayam penyet. Kami order Sup Rawon tp dh abis. Cis. Dapatla Sup Kuah Bakso sahaja. Bersyukurlah nak. Tapi yg penting harus gembira stlh minum Soda Gembira hahaha



Ini pulak Jus Alpukat (Avokado) yg lemak berkrim terlebih lemak. Menghabiskan segelas Jus ini adalah bersamaan dgn harus berjogging 3 hari.



Ok tk mau cakap banyak, ada timbunan pakaian tak sabar2 untuk dikemas rapi. Senang cerita, boleh tahanla. Bagi markah utk sambal ayam penyet.

Gendang gendut tali kecapi,
Kenyang perut senang hati.

Sekian siaran mlm ini.

posted from Bloggeroid

Saturday, October 15, 2011

Sayangkan suami


Suami hanyalah tetamu

Saya berpendapat kebanyakan masalah yang sering melanda rumahtangga berpunca daripada skap wanita sendiri yang terlalu sayangkan suami, sanggup mengabdikan diri asalkan suami sayang, walaupun ada kalanya boleh menjerat diri.''
Demikian cerita Marlisya dalam e-melnya.

''Bertambah gigil bila ustaz kata syurga di bawah tapak kaki suami, maka isteri jadi lebih takut, taat membabi buta tanpa mengira sama ada suami itu penzina, peminum, kaki pukul dan tak bertanggungjawab, hingga mereka lupa masa depan sendiri. Pada saya isteri seperti itu hanya membodohkan diri sendiri."

''Kebanyakan suami berpendapat kasih sayangnya setinggi gunung, melimpah ruah sehingga boleh dikongsi ramai wanita yang menjadi isteri-isteri ataupun kekasih. Kerana itulah saya berpendapat suami adalah tetamu dalam kehidupan saya. Suami boleh datang dan pergi sesuka hatinya. Hari ini dia boleh sayangkan kita esok lusa dia boleh berubah dan mencintai orang lain pula."

''Jadi nasihat saya kepada isteri berpada-padalah memberi cinta, kasih dan sayang kepada suami, janganlah sampai menghambakan diri. Kerana jika bercerai suami tetap dipanggil sebagai bekas suami, sudah tiada hubungan lagi dengan kita. Ketika itu jika nasib kurang baik, anak-anak pun dia buat-buat tak kenal kerana tak mahu bertanggungjawab."

Demikian juga halnya dengan anak-anak yang saya ibaratkan juga sebagai tetamu. Sewaktu kecil kita jaga, didik dan membesarkan mereka. Itu tanggungjawab kita, tetapi setelah berkahwin, mereka ada keluarga sendiri, akhirnya kita semakin jauh daripada hidup mereka, hanya sesekali mereka datang menjengok kita ibarat tetamu. Memberi kasih sayang, cinta kepada manusia biarlah berpada-pada, kecuali kepada Allah. Ada isteri terlalu fanatik mencintai suami hingga sanggup mengabaikan diri sendiri. Pada saya itu isteri bodoh."

''Saya bercakap dari pengalaman sendiri. Pernah 20 tahun dulu suami saya jatuh cinta dengan seorang janda dan bercadang untuk berkahwin. Janda itu kawan baik saya. Bila berita tersebut tersebar saya telefon ibu janda itu dan nasihatkan beliau supaya izinkan anaknya berkahwin."

''Ketika itu saya ada dua orang anak. Tetapi saya setitik air mata pun tak tumpah kerana peristiwa itu. Rasanya tak berbaloi saya nak menangis. Sambil menolong suami memasukkan pakaian dalam beg, saya kata padanya; ''Saya reda awak kahwin dengan wanita itu sekiranya dia lebih baik daripada saya. Mungkin juga Allah nak pertemukan saya dengan lelaki yang lebih baik daripada awak.'' Agaknya kata-kata saya pedas, akhirnya dia tak jadi kahwin, mungkin dia fikir jika saya dirceraikan dia takut saya berkahwin dengan lelaki lain yang mungkin lebih baik daripadanya. Dia jadi cemburu.


Kewangan

''Kini setelah 30 tahun berkahwin dan ada tiga orang anak, kesimpulannya saya rasa tidak perlu mencintai suami 100 peratus, sebaliknya saya jadi isteri yang mementingkan diri sendiri. Saya berkira dalam soal kewangan walaupun 80 peratus perbelanjaan rumah, saya yang sumbang seperti duit pasar, termasuklah duit pengasuh anak ketika mereka kecil dan duit tuisyen setelah mereka besar. Saya reda, biarlah Allah beri keberkatan kepada saya."

''Nasihat saya isteri jangan bergantung 100 peratus pada suami, buat simpanan sendiri, jangan buka akaun bank simpanan bersama, jangan beritahu jumlah duit kita, jangan jadi penjamin kalau suami nak pinjam bank. Kerana kalau ada simpanan sendiri anda tak takut jika suami buat hal, kerana kita pun boleh letak jawatan jadi isteri dengan hati tenang."

''Nasihat emak penuh berkias kepada saya ketika berkahwin dulu, katanya; ''kalau sayang sangat suami jangan tidur dalam perut suami.'' Puas saya fikir apa maksut emak rupanya emak pesan jangan terlalu percayakan suami walaupun kita sayang dia. Ayah pulak ketika saya kahwin dia hadiahkan sebilah kapak kecil (yang saya simpan sampai kini). Ia sebagai simbolik supaya saya jadi isteri yang tabah, cekal dan berani mempertahankan diri dari segala dugaan dan ancaman. Sungguh dalam makna dan nasihat emak ayah kepada saya."

''Jika ada masa saya pergi melancong keluar negara, ke Eropah, Korea dan China atau ke mana sahaja saya teringin. Hati saya tenang di samping anak-anak yang masih menuntut, sebab lepas kahwin saya lambat dapat anak. Kini suami semakin sayangkan saya. Mungkin dia sedar kesilapannya dan merasa rugi kalau ceraikan saya."

''Kepada isteri-isteri yang masih terperangkap dengan masalah dan perangai suami, kerana kesilapan sendiri terlalu mencintainya sepenuh hati, bawalah bersabar. Anda masih belum terlambat untuk membetulkan keadaan demi masa depan anda. Dekatkan diri dengan Allah semoga anda mendapat ketenangan dan ganjaranNya."

''Kepada ibu bapa yang ada anak perempuan yang akan atau sudah berkahwin titiplah nasihat agar mereka dapat menempuh hidup ini dengan hati terbuka, berani dan cukup bersedia menghadapi masalah rumahtangga. Jika ada anak lelaki nasihat mereka supaya jadi suami bertanggungjawab, kerana kebanyakan punca keruntuhan rumahtangga hari ini adalah kerana kaum lelaki tidak tahu jalankan tanggungjawab seperti yang diamanahkan oleh Allah."

''Ingatlah wahai suami semua, hidup anda dan kita semua bukan di dunia ini sahaja, akhirat kelak kita akan mendapat balasan setimpal dengan apa yang kita lakukan semasa hayat kita. "

''Bagi saya hidup ini terlalu singkat kerana itu wanita perlu mencari sendiri kebahagian, jangan tunggu orang lain membahagiakan kita dan lebih penting jangan perbodohkan diri untuk keselesaan orang lain, walaupun suami sendiri."

''Sebaiknya isteri juga mesti mencari keselesaan hidup di dunia dan di akhirat.'' Pesanan Marlisya menutup cerita.

Kredit to : Utusan

Saturday, September 24, 2011

Kesabaran seorang isteri

Pernah tidak kamu rasai, pedih menghambat hati.
Seperti luka yg disimbah cuka.
Seperti kaca yg menghiris muka.

Ya Rabbi,
Dalam setiap dugaan yg Engkau berikan buat para isteri,
kurniakankanlah mereka kesabaran.
Kerna kesakitan apapun yg mereka diuji,
tetap akan tabah mereka hadapi,
demi untuk belahan hati mereka iaitu suami.

Hargailah isteri.
Kerana isteri itu yg akan selalu berada di sisi kamu.
Kerana isteri itu yg akan selalu berkorban utk kamu.
Kerana isteri itu faham Syurga baginya hanyalah dgn keredhaan kamu.

Ya, kamu.
Suami.

Moga kamu akan pernah memahami hati seorang isteri.

posted from Bloggeroid

Saturday, August 13, 2011

Rindu

Rindu serindu-rindunya






pada budak kecik ini.

posted from Bloggeroid

Wednesday, July 27, 2011

Monday, July 18, 2011

Hutang Suami Kepada Isteri

Terlalu besar tanggungjawab sebuah rumah tangga. Artikel dari web iluvislam hari ini agak menyentuh hati. Dugaan kehidupan dunia moden, entah berapa ramai daripada kita yang berjaya mengharunginya.

Copy paste dari artikel sebenar tulisan Zarliza Ramli;


Setelah beberapa tahun saya menjadi pengamal undang-undang dan berkongsi ilmu dalam beberapa 'ceramah', isu yang selalunya timbul apabila membicarakan tentang poligami adalah isu mengenai nafkah .
Dalam sebuah kuliah yang saya hadiri, ada seorang muslimat bertanya, "Puan,boleh tak kita mencuri duit dari poket suami untuk kegunaan keperluan rumahtangga?".
Walaupun saya pasti majoriti anda sudah maklum akan jawapannya, disini saya sekadar ingin bertanya pihak suami, "Kenapa harus isteri mencuri haknya sendiri yang tidak kamu tunaikan?".
Dari Muawiyah al-Qusyairi, berkata: "Saya datang kepada Rasulullah S.A.W lalu saya bertanya, bagaimana pandanganmu Ya Rasulullah tentang isteri-isteri kami?" Sabdanya: "Berilah mereka makan dari makanan yang kamu makan, berilah mereka pakaian dari pakaian yang kamu pakai, janganlah kamu pukul mereka dan jangan pula kamu buruk-burukkan mereka (H.R Abu Dawud)
Ayat-ayat dan hadith di atas menjelaskan bahawa setiap suami bertanggungjawabmemberi makanan, pakaian kepada isterinya sesuai dengan kemampuannya. Suami tidak boleh memberi makanan dan pakaian kepada isterinya lebih buruk daripada apa yang dimakan dan dipakai suaminya. Begitu juga kadar makan dan pakai yang menjadi hak isteri diberikan mengikut kadar yang mampu diberikan oleh suaminya. Di dalam hal ini isteri tidak boleh meminta sesuatu yang di luar kemampuan suaminya. Akan tetapi sekiranya si suami mampu memberikannya lebih tetapi tidak diberikan maka dalam situasi ini si isteri dibenarkan mengambil harta suaminya seperti sabda Rasulullah S.A.W: 
Dari Aisyah r.a berkata: Sesungguhnya Hindun datang kepada rasulullah lalu bertanya: "Wahai Rasulullah, Abu Sufyan adalah orang yang kikir dan tidak mahu memberikan kepadaku belanja yang cukup untukku dan anakku, sehingga terpaksa aku ambil dari hartanya tanpa pengetahuannya". Lalu Baginda bersabda: "Ambillah sekadar cukup untuk dirimu dan anakmu dengan wajar". (H.R Bukhari dan Muslim.

 *Menurut Imam an-Nawawi bahawa hak-hak yang wajib terhadap isteri itu tujuh perkara iaitu;

i. Makanan.
ii. Bahan-bahan keperluan dapur seperti rempah-ratus (bawang, beras/tepung, minyak masak, garam, gula, asam termasuk lauk-pauk dan sebagainya).
iii. Pembantu rumah bagi isteri yang kebiasaannya mempunyai pembantu.
iv. Pakaian.
v. Alat-alat pembersih badan ( sabun, syampu, dan lain-lain )
vi. Perkakas-perkakas rumah seperti perkakas bilik air, perkakas bilik  tidur dan sebagainya
vii. Tempat tinggal (rumah).
(An-Nawawi: 450-461)
Nafkah suami terhadap isteri yang tidak terlangsai itu akan tetap dikira sebagai hutang sekiranya isterinya tidak redha.
Mengikut Hukum Syara'  isteri yang taat dan tidak disabitkan nusyuz oleh Mahkamah Syariah berhak mendapat nafkah daripada suaminya.
*Tertakluk kepada Hukum Syarak dan pengesahan mahkamah, seseorang isteri tidaklah berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz atau enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah suaminya iaitu antara lain;

a) Apabila dia menjauhkan dirinya dari suaminya.
b) Apabila dia meninggalkan rumah suaminya bertentangan dengan kemahuan suaminya.
c) Apabila dia enggan berpindah bersama suaminya ke satu rumah atau tempat lain, tanpa apa-apa sebab yang sah mengikut Hukum Syarak.K
Kepada para isteri, andai isteri-isteri semua redha tidak diberikan nafkah tersebut oleh si suami, maka terlepaslah hukuman untuk suami-suami anda di akhirat. Tetapi andai isteri tidak redha, persoalan nafkah ini akan tetap dibangkitkan kembali ketika hari penghisaban diakhirat kelak.
Kepada para suami sekiranya nafkah si isteri tersebut sengaja diabaikan, bawalah bertaubat dan langsaikanlah semula hak-hak si isteri mengikut kemampuan anda. Sudah tentu anda tidak mahu disekat daripada menjejakkan kaki ke syurga semata-mata kerana hutang anda yang tidak terlangsai kepada si isteri.
Wallahualam.
{Sumber

Friday, July 15, 2011

Zam Zam Restaurant, Shah Alam

Malam semalam merupakan edisi Jalan2 cari makan - mode suami isteri yg kebosanan dgn masakan sendiri hehe

Destinasi adalah Shah Alam, disebabkan ada urusan tak rasmi kt Sek. 8 td, kami pun terus ronda2 kwsn sekitar cari restoran. Misi adalah makanan bkn ruji (apakah ayat ini), ceh.

Sampai ke area blkg Plaza Masalam, nampaknya ada byk tempat makan. Terus teruja nak try Arabic Food. Kami pun apalagi, terjah restoran ini :)






Interior punya ambience quiet nice, ok la. Nampak brwarna-warni dan selesa, tapi mungkin sebab tak ramai org masa ni. Tak tau la pulak mcmmana keadaannya bila penuh.




Arghh tk reti la pulak adjust gambar kt bloggeroid ni, eh nanti layan gambar kemudian la. Cuma nk bgtau, overall experience boleh tahan la. Food portion agak kurang brbanding restoran Arab yg kt USJ Subang, price pun consider average la. Emm bolehla utk kami yg nkkan kelainan sekali sekala ni, tp abis licin mknan yg kami order hahaha sbb dua org ni laaaapar sgt :)

Kami order Lamb Mandy ngan Lamb Kabsa, minum Jus Oren ngan Jus Tembikai. Other Half komen rasa kambing yg nyum2 t u mmg kena dgn tekak dia. Lembut & tk berbau, eh mau mntak resepi la Chef, boleh? Haha

Ada pillar kat tgh2 restoran, nmpknya mcm ada area utk buffet jgak. Tapi mmg restoran ni ada cater utk event/function. So sesapa yg duk area sini, next time maybe leh consider k. Ceh promote la pulak.

Okayla, layan gambar yg tk seberapa. Sekian laporan makan2. Next time kita siarkn aktiviti lain pulak. Wassalam.

Pesanan penaja:
Gambar yg last sekali tu saja tempek muka bahagia Other Half yg puas hati dpt mkn lamb pastu dpt relax pulak kt massage chair











posted from Bloggeroid

Sunday, June 05, 2011

First Anniversary

Typing from Seremban :)

Our precious one year together.




posted from Bloggeroid

Saturday, May 07, 2011

Qayyum!

Aduhai, si kalut.

Qayyum terkunci dalam kereta hari ni, gara2 tahap kebijakan kami yg agak sukar ditandingi.

Nasib baik ada satu pintu tak terkunci, dapatla amik Qayyum keluar, Alhamdulillah.

Hati rasa macam nak pecah masa Qayyum dalam dakapan balik.

posted from Bloggeroid

Saturday, April 23, 2011

Painful feeling

Lonely saturday evening, as the Other Half went to work. Spring cleaning was halfway done by this time, and I skipped. It's been too long since I watch a movie, and I am so sorry that I hurted my Other Half feeling last nite coz I refused to watch Hikayat Merong Mahawangsa. Funny. But sad.

I don't really get why I always cry whenever I watched a movie. That is why sometimes I am really particular of what kind of story to choose.

A father and a daughter.
He lose her.
And only me among all who watched, could understand how it feel.

The real painful feeling. Of losing someone you loved so much.

How I am sorry to you my love, my Other Half.
But I miss dad all my life.

Silence.

posted from Bloggeroid

Monday, April 04, 2011

Goodbye Krabi!






Alhamdulillah, good to be back to Malaysia, where I can HALAL food and sign everywhere ;)

posted from Bloggeroid

Tuesday, March 29, 2011

KK trip 23/3/2011


I missed my airport life, sometimes, or everytime I step back to the GL.

It's not easy to let go at one point.

But life must go on, it does not have to stop when it is not the time yet.

I love to travel, but not that much this time due to I am alone in this trip, I miss my Other Half.

Thank God I still enjoyed my serene take off and touch down moment on board, the most precious feeling that is lasted lifetime in my memory.

I need my sleep now, the missing feeling start killing me.

posted from Bloggeroid

Monday, March 28, 2011

Bila The Other Half demam

Pagi-pagi dh keluar pi keja, encik suami pulak baru blk dr keja.

DEMAM.

Tak sempat nk bg ubat, dia dh tido. Penat keja overnite :(

Balik dr keja, encik suami masih nk tido, emmm demam sungguh ni, nk bersuara pun tk larat :(

Jap lg dia dh nk kena pi keja, tk sampai hati sungguh tgk org sakit kena berkhidmat utk SRHS mlm ni :(








Rindu senyuman ini.

posted from Bloggeroid

Wednesday, March 23, 2011

Salahkah bila isteri 'kurang' pandai memasak?

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!" Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami.

Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja.

Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

''Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.

''Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.

Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.

Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.

Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.

Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.

Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.

Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.

Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.

Betul juga ya? Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?

Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal.

Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri.

Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami.

Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa 'queen control'.

Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!



Monday, March 21, 2011

Monday, March 14, 2011

Charice Pempengco : Gifted voice

How we often wish that someone will LISTEN to our heart.


Whatever happens, keep your faith, life is full of up and down.







Listen,
To the song here in my heart
A melody I've start
But can't complete

Listen, to the sound from deep within
It's only beginning
To find release

Oh,
the time has come
for my dreams to be heard
They will not be pushed aside and turned
Into your own
all cause you won't
Listen....

[Chorus]
Listen,
I am alone at a crossroads
I'm not at home, in my own home
And I tried and tried
To say whats on my mind
You should have known
Oh,
Now I'm done believing you
You don't know what I'm feeling
I'm more than what, you made of me
I followed the voice
you gave to me
But now I gotta find, my own..

[Chorus]

I don't know where I belong
But I'll be moving on
If you don't....
If you won't....

LISTEN!!!...
To the song here in my heart
A melody I've start
But I will complete

Oh,
Now I'm done believing you
You don't know what I'm feeling
I'm more than what, you made of me
I followed the voice, you think you gave to me
But now I gotta find, my own..
my ownn... 


Thursday, March 10, 2011

Understanding Hijab for DUMMIES




(Credit)

May we all gain a valuable lesson, Insha Allah, good to share with our friends & family ;)

Pulihkanlah cinta kita semua

"Hanis pulang lewat hari ini sebab ada banyak kerja di pejabat. Hanis minta maaf sebab terpaksa pulang lewat  dan lambat sediakan makan malam buat abang." Suara ikhlas si isteri meredakan suasana  tatkala si suami juga penat bekerja menanti kepulangan permaisuri ke pangkuan.


"Hanis buatlah kerja. Itu amanah Hanis dengan Allah SWT. Amanah Hanis dengan majikan.  Lagipun abang dah biasa macam ni masa bujang dulu." Si suami pula menyapa lembut lantas mendamaikan petang yang seakan-akan kelam.


***


Bebanan kian terasa tatkala pernikahan baru mencecah usia tiga bulan.  Inai di jari juga masih merah . Dia juga tahu amanah mahupun tanggungjawab itu harus dipikul, bukan dilepaskan atau dibiarkan. Setiap orang akan tahu betapa beratnya bebanan sebagai pasangan suami isteri apabila mereka sudah berada di alam tersebut.


Dulu memang tiada perancangan langsung di dalam buku catatan sebelum berkahwin. Hanya yang ada jumlah hantaran, bajet kenduri, kad jemputan, lokasi perkahwinan, mak andam, sewa kanopi, rahsia malam pertama dan lain-lain lagi tanpa tersentuh apatah lagi menyentuh soal tanggungjawab sedangkan perkahwinan itu amanah. Katanya cukup kursus pra-perkahwinan.


"Mulut memang mudah menutur namun apakah akan sepersis perilaku?"


Kita mudah memahami nota-nota cinta di dalam drama bersiri, telenovela, di helaian novel atau cerpen. Sesungguhnya, adakala memang  benar juga apabila sampai kepada babak rumahtangga mithali, rumahtangga kecoh, rumahtangga hancur. Namun, ianya berlalu bagaikan air dan tidak ada muhasabah. Air mata bercucuran kerana terlalu emosi menonton drama kegemaran tetapi kita lupa bahawa kita mungkin akan menghadapi  keadaan yang sama kelak.


Kita ialah jiwa hamba. Jiwa kecil kita ini mudah tersentuh apabila perasaan tidak serasi dengan fitrah. Fitrah manusia normal senang hanyut sekiranya tiada iman sebagai pendinding. Kebal kita bukan kerana kuat atau sihat tubuh badan tetapi kuat iman menahan asakan bak jarum menusuk halus di setiap penjuru. Kadangkala apabila pernikahan terbina bukan kerana cinta kepada Ilahi maka tumbuhlah tunas-tunas lalang menghalang cahaya cinta Ilahi daripada terus menerjah ke sumur hati.


Mulalah timbul bibit-bibit di hati mahu berpisah atau baik hidup membujang. Kita juga lupa apabila sudah berkahwin tiada lagi wangian melekat di badan seperti seawal bercinta dahulu. Kini yang tinggal hanya bau yang tidak menyenangkan lantaran penat bekerja. Kini barulah kita tahu tembelang sebenar pasangan. Si suami bangun lewat tatkala waktu Subuh dan si isteri pulang lewat malam tanpa keizinan.


Memang susah mencari seorang Adam yang terfikir untuk berkahwin supaya mempunyai seorang Hawa yang halal baginya itu mengarah jalan menuju ke Syurga. Kita cuma terfikir kehidupan di dunia sahaja.  Apabila timbul soal perkahwinan ianya hanya berupa material luaran sahaja. Tiada lagi pertimbangan rohani dan tiada lagi soal kebahagiaan si dia, kebebasan si dia atau mengerti tentang si dia. Isteri pula hanya sekadar alat untuk melepaskan tempias nafsu semata-mata.


Kita bukan sahaja hipokrit dengan pasangan  malah bersikap munafiq dengan Allah SWT. Kita mengharapkan si dia sempurna tetapi adakah kita sedar pasangan kita juga menagih kebaikan dan tanggungjawab kita kepada institusi perkahwinan seperti yang kita ikrarkan dulu.


Benar qadha' dan qadar adalah ketentuan daripada Maha Esa. Kita merancang tetapi Allah SWT yang menetukan soal  jodoh, maut, dan rezeki kita. Tidak penting di mana kita bermula tetapi ke mana kita berakhir. Perkahwinan memerlukan komitmen yang tinggi. Ianya umpama mengemudi sebuah kapal yang penuh dengan barangan dagangan untuk di layari di tengah-tengah lautan, ia adalah tanggungjawab. Ingat! Laut pula tidak pernah sunyi dari ombak dan pelayaran tetap diteruskan. Hanya yang tinggal ialah kebijaksanaan komunikasi antara nakhoda dan kelasinya.


Wednesday, March 02, 2011

Wahai hati, bersabarlah.

Tuhan beri kita rezeki, dan hanya Dia yang berkuasa mengambilnya semula.
"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah 2:155]"
Bila diuji, bersabarlah wahai hati. Musibah itu datang dalam pelbagai cara, dan merupakan tarbiyah dari Allah bagi mereka yang celik hati & akalnya.

Tuesday, February 01, 2011

Effortless girl that sounds really me

Welcome February, brought along the cold but friendly rain.

Few days ago, I almost totally lost in touch with my dearest writing space here. I thought, no, i made myself occupied with clutter of small stuff. 

Until I receive an email, that someone really kind dropping a comment here. Nice, thanks guy, whoever you are. You just made me realize that I should keep the perseverance to keep this medium alive, at least from this moment on :) 

Have any one of you all ever heard / read this one inspirational story titled " The important things in life" ?

This is between a philosophy professor and his class, and some items with him for his lesson of the day. The class began, slowly & wordlessly he picked up an empty jar and fill it with rocks, big rocks, and ask his students if the jar was full.

Yes, they agreed it was.

So the professor then picked up a box of pebbles and poured them into the jar. He shook the jar lightly. The pebbles, of course, rolled into the open areas between the rocks.

He then asked the students again if the jar was full. 

Again, yes, they agreed it was.

The professor picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else.

He then asked once more if the jar was full. 

The students responded with a unanimous “Yes.”

“Now,” said the professor, “I want you to recognize that this jar represents your life. The rocks are the important things – your family, your partner, your health, your children – things that if everything else was lost and only they remained, your life would still be full.

The pebbles are the other things that matter – like your job, your house, your car.

The sand is everything else. The small stuff.”

“If you put the sand into the jar first,” he continued “there is no room for the pebbles or the rocks. The same goes for your life.

If you spend all your time and energy on the small stuff, you will never have room for the things that are important to you. Pay attention to the things that are critical to your happiness. Never forget to pray & be thankful to God. Play with your children. Take your partner out. There will always be time to go to work, clean the house, give a dinner party and fix the disposal.

Take care of the rocks first – the things that really matter. Set your priorities. The rest is just sand.”

I am pretty sure that I read this somewhere, but I just couldn't recall the source. Sorry :)

Owh ya! my so called 30 days challenge! 
Here they are, let's see how many will make it to my post for today :)

Day 14- A picture of you and your family.

Urmmm this one only part of my family, but I LOVE this picture - my mom was standing right next to me while I was sitting next to my better half.




Day 15- Put your iPod on shuffle: First 10 songs that play.

To be frank, I own no iPod, but almost every time I've given a chance to listen to or sing, I'll pick White Flag from Dido - with no particular reason.


Day 16- Another picture of yourself.

Again?  Okay, this one from my long lost mobile phone, and I missed it dearly.




Day 17- Someone you would want to switch lives with for one day and why?

No one, definitely no one can replace my self. I stand strong most of the time through thick and thin in life, I was meant to be the way I am exactly. I am working to stay the same, with a lot of better accomplishment in my near future. InsyaAllah.

Day 18- Plans/dreams/goals you have.

Babies! I always dreams about having triplets, however...twins will do.

Day 19- Nicknames you have; why do you have them?

Mima. 
Can't really figure out why I got this nick, but I'm sure it's from my late father. But, only real close friends called me by this nick by the way :)

Day 20- Someone you see yourself marrying/being with in the future.

Haha I don't see myself marrying him for I've already married with him! He will always be the one I want to be with now and for the rest of my life.


Day 21- A picture of something that makes you happy.

There are many things can trigger my happy hormone hahaha so I won't pick one. 


Day 22- What makes you different from everyone else?

I survived many terrible moments, heartbreaking events. But, I never fail to see and realize the bright side of life. Others may be think that I've never done anything important in my life. We're conditioned to think that our lives revolve around only great moments. But great moments often catch us unaware - beautifully wrapped in what others may consider a small one. For that, I'll always be thankful. 



I've learned - that it's not what you have in your life but who you have in your life that counts.